Vanliga frågor - LAN/Fiber

Hur snabbt bredband behöver jag? ⇩

Det varierar beroende på vad man gör på nätet samt hur bråttom man har!

En vanlig användare som bara läser nyheter, besöker sociala medier eller skickar e-post behöver inte ha så snabbt bredband. Vi brukar rekommendera vårt abonnemang 100/10 Mbps för detta ändamål.

Är man många i hemmet, spelar och laddar ner m.m. kan 400/100 Mbps vara ett bra val!

Hur snabbt bredband behöver jag? ⇩ Läs mer »

Jag får dålig hastighet på min fiberuppkoppling, vad kan man göra? ⇩

Börja med att mäta med en kabel direkt mot routern, då vi ej kan garantera någon hastighet trådlöst. Detta beror på att det finns så många yttre omständigheter som kan påverka hastigheten trådlöst, bland annat vilken hårdvara man har, placeringen av routern, om det finns andra trådlösa nätverk i närheten m.m.

Om hastigheten fortfarande är dålig, kontakta då vår kundtjänst. Vi kommer att uppmana dig direktkoppla en dator direkt mot fiberuttaget istället och be dig återigen utföra en mätning. Är hastigheten bra nu så är troligtvis routern felkällan och då kan det hjälpa att byta ut den. Om hastigheten däremot fortfarande är dålig kommer en tekniker behöva kontrollera detta djupare.

Jag får dålig hastighet på min fiberuppkoppling, vad kan man göra? ⇩ Läs mer »

Jag har fiber hem till min bostad, kan jag få TV? ⇩

Tyvärr är det inte garanterat då stora delar är fibernätet byggdes innan vi lanserade vår TV-platform.

Om fastigheten är förberedd för TV finns det en s.k. TV-nod där fibern kommer in i fastigheten. Denna TV-nod har en antennutgång på sig.

För att kontrollera om det är möjligt att uppgradera fiberanslutningen så att den klarar av TV, var vänlig kontakta vår kundtjänst.

Jag har fiber hem till min bostad, kan jag få TV? ⇩ Läs mer »