Vanliga frågor – ADSL

Här nedan kan ni läsa om de vanligaste frågorna kring ADSL. Klicka på frågan som du önskar få svar på.

Vart kan ni leverera fiber/LAN? ⇩

Vårt fibernät sträcker sig inom Enköpings kommun, både centralt och på landsbyggd, till villor och lägenheter.

Tyvärr har vi inget register på detta tillgängligt online för tillfället, om ni önskar kontrollera ifall en bostad är ansluten till oss, var vänlig kontakta vår kundtjänst.

Jag har fiber hem till min bostad, kan jag få TV? ⇩

Tyvärr är det inte garanterat då stora delar är fibernätet byggdes innan vi lanserade vår TV-platform.

Om fastigheten är förberedd för TV finns det en s.k. TV-nod där fibern kommer in i fastigheten. Denna TV-nod har en antennutgång på sig.

För att kontrollera om det är möjligt att uppgradera fiberanslutningen så att den klarar av TV, var vänlig kontakta vår kundtjänst.

Jag får dålig hastighet på min fiberuppkoppling, vad kan man göra? ⇩

Börja med att mäta med en kabel direkt mot routern, då vi ej kan garantera någon hastighet trådlöst. Detta beror på att det finns så många yttre omständigheter som kan påverka hastigheten trådlöst, bland annat vilken hårdvara man har, placeringen av routern, om det finns andra trådlösa nätverk i närheten m.m.

Om hastigheten fortfarande är dålig, kontakta då vår kundtjänst. Vi kommer att uppmana dig direktkoppla en dator direkt mot fiberuttaget istället och be dig återigen utföra en mätning. Är hastigheten bra nu så är troligtvis routern felkällan och då kan det hjälpa att byta ut den. Om hastigheten däremot fortfarande är dålig kommer en tekniker behöva kontrollera detta djupare.

Hur snabbt bredband behöver jag? ⇩

Det varierar beroende på vad man gör på nätet samt hur bråttom man har!

En vanlig användare som bara läser nyheter, besöker sociala medier eller skickar e-post behöver inte ha så snabbt bredband. Vi brukar rekommendera vårt standardabonnemang 40/10 Mbps för detta ändamål.

Är man många i hemmet, spelar och laddar ner m.m. kan 100/10 Mbps vara ett bra val!

Jag har en telefon med nummerpresentatör, men det visas inget nummer vid inkommande samtal. Vad är fel? ⇩

För att telefonnummer för den som ringer ska visas måste tjänsten nummerpresentation aktiverats i abonnemangsavtalet.

Om du inte har gjort det, kontakta vår kundtjänst för att beställa detta.

Jag kan inte ringa ut, jag får ingen ton i telefonen. Vad gör jag? ⇩

Då IP-telefonin använder bredbandet så måste bredbandet fungera för att telefonin ska fungera. Har du testat starta om router och telefonibox? Detta gör du genom att göra enheterna strömlösa i ca 10 sekunder.

Kontrollera även så att telefoniboxen är inkopplad enligt de instruktioner du fått från oss samt att kablarna sitter i ordentligt.

Om ja, felanmäl till vår kundtjänst och uppge hur lamporna lyser på telefoniboxen. Det kan även vara bra att testa med en annan telefon om möjligheten finns.

Det går inte att ringa till mig. Vad gör jag? ⇩

Kan du ringa ut? Om ja så kan felet ligga hos den som ringer till dig. Testa t.ex. att ringa dig själv från en mobiltelefon.

Om det fortfarande inte fungerar, testa starta om telefoniboxen genom att göra den strömlös i ca 10 sekunder. Om det inte hjälper, kontakta vår kundtjänst och uppge hur lamporna lyser på telefoniboxen.

Om du begärt nummerportering kan det ta ett par dagar innan numret aktiveras hos oss.

När jag talar i telefonen så tutar det inte upptaget för den som ringer till mig under mitt samtal. Vad gör jag? ⇩

Tjänsten ”samtal väntar” är påslagen, inaktivera den genom att slå #43# och lur på din telefon.

Hur ska jag koppla in min telefonibox? ⇩

Med beställningen fick du ett inkopplingsschema. Generellt så ska telefoniboxen sitta som första enhet mot din uppkoppling. Dvs. från fiberuttaget till den blå porten på telefoniboxen och sedan gula porten mot din router eller dator.

Vid begäran kan telefoniboxen kopplas in bakom routern, dock försvårar detta felsökningen om problem uppstår. Då ska blåa porten på telefoniboxen vara kopplad mot någon av LAN-portarna på din router.

Hur gör jag för att vidarekoppla samtal? ⇩

Lyft luren och ange följande:

Ovillkorlig/Direkt:
Aktivera: *21*[nummer att vidarekoppla till]#
Avaktivera: #21#

Vid inget svar:
Aktivera: *22*[nummer att vidarekoppla till]#
Aktivera: *22**[nummer att vidarekoppla till]*[timeout]#
Avaktivera: #22#

Upptaget:
Aktivera: *23*[nummer att vidarekoppla till]#
Avaktivera: #23#

Ersätt [nummer att vidarekoppla till] med det fulla numret, inklusive riktnummer, som samtalen ska vidarekopplas till.
Ersätt [timeout] med hur många sekunder telefonen ska ringa innan vidarekopplingen sker.